Let op: Deze pagina's bevatten mogelijk vertrouwelijke en persoonlijke gegevens

Veelgestelde vragen: Kinderen en/of ouders

Als je je wachtwoord kwijt bent, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen door hier te klikken. Vul hier je e-mailadres in. Je krijgt dan een e-mail van Mijn YCND met een link erin (let op: soms komen deze mails in de spam/ongewenste post terecht). Klik op deze link en vervolgens krijg je nog een e-mail, met daarin je wachtwoord. Met dit wachtwoord kun je vervolgens inloggen op de Mijn YCND website. Na het inloggen kun je dit wachtwoord wijzigen in een zelfgekozen wachtwoord. Zie "Kan ik mijn wachtwoord veranderen?"

LET OP: Bewaar je wachtwoord goed, want je hebt je wachtwoord nog vaker nodig.

De vragenlijsten verschijnen pas een week (in sommige gevallen 3 of 14 dagen) voor de afspraakdatum op de Mijn YCND website, omdat we graag recente informatie van jullie willen. Het kan daarom zijn dat je te vroeg bent met inloggen. Zodra de volgende afspraakdatum bekend is en op de website is ingevuld door de behandelaar worden de vragenlijsten automatisch klaargezet om in te vullen en ontvang je daarvan een e-mail.

Voor kinderen jonger dan 8 jaar zijn er geen vragenlijsten beschikbaar. Daarom vragen we bij kinderen onder de 8 jaar of ouders/verzorgers de vragenlijsten in willen vullen over het kind. Wanneer een kind 8 jaar of ouder is, kan het zelf vragenlijsten invullen, tenzij een kind hier niet toe in staat is, door bijvoorbeeld een verstandelijke of lichamelijke beperking. Wanneer ingelogd is, zijn de vragenlijsten te vinden onder het tabblad ‘Mijn vragenlijsten’.

LET OP: We vragen aan alle ouders/verzorgers een algemene vragenlijst in te vullen, en soms meerdere vragenlijsten. U kunt deze invullen door met uw e-mailadres en wachtwoord in te loggen. Indien jullie bij het aanmaken van het account aangegeven hebben dat het kind een eigen mailadres heeft, dan kan hij/zij inloggen met het eigen mailadres en wachtwoord. Mocht het kind nog geen e-mailadres hebben, dan kunnen de vragenlijsten ingevuld worden via het account van de ouder(s).

We willen graag de zorg en de begeleiding van kinderen met een (chronische) ziekte of aandoening en hun ouder(s)/verzorger(s) verbeteren. Behandelaars willen graag weten hoe het met kinderen met een (chronische) ziekte thuis en op school gaat en hoe ze zich voelen, zodat zij jullie beter kunnen adviseren en eventuele problemen tijdig signaleren. Daarom vragen we je om thuis, via internet, vragenlijsten in te vullen. De behandelaar of een andere behandelaar zal deze antwoorden op de vragenlijsten met jullie bespreken.

We vragen soms ook aan ouders/verzorgers om vragenlijsten in te vullen, waarin we vragen hoe het met ouder(s)/verzorger(s) zelf gaat. Zo kunnen we eventueel ook begeleiding aanbieden aan ouders/verzorgers, indien nodig en gewenst.

Voor meer informatie over het invullen van de vragenlijsten zie ook "Wie vult de vragenlijsten in?", "Mijn kind gaat alleen naar de afspraak, waarom moet ik als ouder/verzorger dan een vragenlijst invullen?" en "Mijn kind snapt niet alle vragen. Mag ik als ouder/verzorger helpen?".

Jouw behandelaar/behandelteam vindt het erg belangrijk om goed te weten hoe het met jou gaat. Aan de hand van je antwoorden op de vragenlijsten is het voor hen beter mogelijk om jou te adviseren en eventuele problemen te signaleren. Ook kunnen zij jou sneller doorverwijzen naar hulpverleners, indien nodig. Als je Mijn YCND meerdere keren invult, kan de behandelaar ook goed zien hoe jij je ontwikkelt.

Hoe vaak je de vragenlijsten invult, is afhankelijk van meerdere factoren. Jouw centrale zorgverlener kan je hier meer over vertellen. De vragenlijsten worden in ieder geval jaarlijks ingevuld

Als op de website de datum van de eerstvolgende afspraak met de behandelaar (afspraakdatum) is ingevuld, dan krijg je een aantal dagen voor deze datum automatisch een mail dat het tijd is om de vragenlijsten in te vullen. Als je dat een dag voor de afspraak nog niet hebt gedaan, dan krijg je nog een mail ter herinnering.

Soms zullen we ook aan u, als ouder/verzorger, vragen een lijst in te vullen, waarin u kunt aangeven hoe het met uzelf gaat. Daarnaast vragen we aan alle ouders/verzorgers een algemene vragenlijst in te vullen.

Zie ook "Wie zien de gegevens van de vragenlijsten?"

Alleen het behandelteam en de datamanagers van het Mijn YCND team kunnen de antwoorden van het kind en ouder(s)/verzorger(s) bekijken. Op de website is te zien welke behandelaars er in het team zitten.

Je kunt ook toestemming geven voor het gebruik van je gegevens, verzameld via Mijn YCND, voor wetenschappelijk onderzoek. Dit is geheel vrijwillig. U krijgt automatisch informatie over het wetenschappelijk onderzoek van YCND bij de eerste keer inloggen. De gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld.

De uitslagen van Mijn YCND worden gebruikt voor patiëntenzorg. Indien je daar toestemming voor hebt gegeven, worden je gegevens ook gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden. Alle gegevens worden vertrouwelijk verwerkt. De gegevens zijn uitsluitend in te zien door de leden van het behandelteam en de datamanagers van het Mijn YCND team.

Zie ook "Wie zien de gegevens van de vragenlijsten?"

Ja, als je na inloggen op het groene tabblad met 'Mijn profiel' klikt, dan kun je de antwoorden van de meeste vragenlijsten zien.

Zie ook "Wat betekenen de kleuren in 'Mijn profiel'?".

Als je hebt aangegeven dat het op dat gebied goed met je gaat dan is het antwoord groen.
Als je hebt aangegeven dat je soms problemen hebt op dat gebied is het antwoord oranje.
Als je hebt aangegeven dat je vaak problemen hebt op dat gebied dan is het antwoord rood. Hierdoor ziet de behandelaar direct hoe het met een kind of ouder gaat.

Het is van belang dat het kind zelf de antwoorden geeft, maar wanneer de vragen uitleg behoeven, mag u zeker helpen.

Als meerdere kinderen in het gezin een uitnodiging hebben ontvangen voor Mijn YCND, kunt u samen met de centrale zorgverlener voor elk kind een apart account aanmaken op de Mijn YCND website. U kunt hiervoor steeds hetzelfde e-mailadres gebruiken.

Ja, je kunt je antwoorden uitprinten. Nadat je de vragenlijst(en) hebt ingevuld, kun je bij het tabblad 'Mijn profiel' onderaan de pagina klikken op het icoontje ‘Profiel afdrukken’. De behandelaar kan de antwoorden tijdens de afspraak opvragen. Het is dus niet nodig om de antwoorden uit te printen voor de afspraak.

Als de geboortedatum (van uw kind) niet klopt, dan kun je dit niet zelf veranderen. Als je een e-mail stuurt met de naam, de foute en de goede geboortedatum (van uw kind) naar info@mijnycnd.nl, dan zal het Mijn YCND team de geboortedatum aanpassen.

Je kunt je wachtwoord na het inloggen wijzigen in een zelfgekozen wachtwoord. Ga naar het tabblad ‘Mijn account’ en klik vervolgens op ‘Wachtwoord wijzigen’.

De website verstuurt de e-mails direct (bijvoorbeeld als u een nieuw wachtwoord heeft aangevraagd). Soms belandt dit e-mail in je spam/ongewenste post, dus je kunt daar kijken als het e-mail niet in je inbox verschijnt. Mocht het e-mail daar niet in staan, neem dan contact op met info@mijnycnd.nl.

Je kunt na het inloggen zelf je e-mailadres wijzigen. Ga naar ‘mijn account’ en klik vervolgens op ‘e-mailadres wijzigen’. Na het wijzigen van je e-mail ontvang je op jouw oude e-mailadres een mail ter bevestiging. Mocht het niet lukken dan kun je een mail sturen naar info@mijnycnd.nl met je nieuwe e-mailadres erin. Zij zullen je e-mailadres dan aanpassen in het systeem.

Eerder heb je voor je Mijn YCND account een twee-factor authenticatie ingesteld. Bij het instellen van de twee-factor authenticatie heb je één van de volgende apps gedownload op je telefoon:

  • Microsoft Authenticator
  • Authy
  • Google Authenticator

De verificatiecode die je nodig hebt om in te loggen kun je vinden in de door jou gedownloade app. Er wordt dus geen sms of e-mail verstuurd.

Let op! Het is belangrijk om de gedownloade app niet te verwijderen. Je zult deze later weer nodig hebben om in te loggen.

Mocht je de app per ongeluk toch hebben verwijderd of heb je ondertussen een nieuwe telefoon, dan kun je een mail sturen naar info@mijnycnd.nl met het verzoek om een herstelcode te ontvangen. Je ontvangt vervolgens een eenmalige herstelcode waarmee je kunt inloggen en de twee-factor authenticatie opnieuw kunt instellen.

Voor meer informatie over de twee-factor authenticatie en de verificatiecode, zie ook:

Vanwege veiligheidsredenen wordt bij het inloggen in Mijn YCND gebruik gemaakt van een twee-factor authenticatie. Twee-factor authenticatie houdt in dat je niet alleen een wachtwoord gebruikt om in te loggen, maar ook een code die verstuurd wordt door een app. Zo wordt op twee manieren bevestigd dat jij echt degene bent die inlogt: door middel van een wachtwoord én een persoonlijke code. Dit zorgt ervoor dat jij en je ouders de enigen zijn die toegang hebben tot je account, zelfs als iemand anders je wachtwoord weet.

Voor meer informatie over de twee-factor authenticatie en de verificatiecode, zie ook:

In het stappenplan (download PDF) wordt uitgelegd hoe je de twee-factor authenticatie kunt instellen voor je Mijn YCND- account.
Mocht je hier problemen mee ondervinden dan kun je mailen naar info@mijnycnd.nl.

Voor meer informatie over de twee-factor authenticatie en de verificatiecode, zie ook:

Als je je wilt afmelden voor Mijn YCND, is het goed om dit eerst met je behandelaar te bespreken. Als jullie daarna beslissen te stoppen met het invullen van vragenlijsten in Mijn YCND, dan kan de behandelaar zorgen dat je afgemeld wordt. Je account wordt dan op inactief gezet en je ontvangt geen e-mails meer van Mijn YCND.

Lukt het niet te overleggen met je behandelaar, dan kun je mailen naar info@mijnycnd.nl. Het Mijn YCND-team kan je dan afmelden.